Întrebări frecvente - Bugetare participativă
1. Ce este bugetarea participativă?
Bugetarea participativă este un proces democratic prin care membrii unei comunități decid cum va fi cheltuită o parte a bugetului public. Prin conceptul de „Bugetare participativă” Consiliul Județean Timiș creează cadrul unei relații de parteneriat între administrația publică şi cetățeni, în vederea implicării acestora în mod activ, prin idei, sugestii, propuneri, la îmbunătățirea calității vieții la nivelul comunității locale.
Cetățenii sunt astfel încurajați să se implice în procesul de luare a deciziilor privind prioritățile de investiții de interes județean, cu finanțare de la bugetul local al județului Timiș. Bugetul pus în discuție este cel asigurat de Consiliul Județean Timiș, referitor la cheltuielile de dezvoltare
2. Ce nu este bugetarea participativă?
Nu este un concurs de proiecte, nu este un program prin care se acordă finanțări nerambursabile și nici nu se acordă premii. Prin procesul de B.P. Consiliul Județean Timiș va implementa proiectele care vor obține cele mai multe voturi din partea cetățenilor.
3. Cine poate depune propuneri de proiecte?
a. Toți cetățenii care locuiesc, lucrează sau studiază în județul Timiș și au vârsta minimă de 18 ani;
b. Persoanele juridice de drept privat fără scop patrimonial (constituite conform OG 26/2000) care desfășoară activități în județul Timiș (nu au dreptul de a depune proiecte: entități/instituții publice, autoritățile administrației publice loale, societăți comerciale).
Dacă este cazul, inițiatorul are posibilitatea de a se consulta cu personal din cadrul CJT, care analizează propunerea și oferă consiliere pentru atingerea unui grad de maturitate al proiectului (care poate fi înțeles, analizat și votat), în special în ceea ce privește următoarele aspecte:
- concept: descrierea proiectului;
- factori implicați; implicarea inițiatorului;
- localizare;
- buget: scurtă prezentare a modului de estimare (formula de calcul);
- costuri post-implementare;
- termen de realizare estimat.
4. Cum pot trimite propuneri de proiecte?
a. Direct, prin completarea formularului smart disponibil pe www.bugetareparticipativa.cjtimis.ro.
b. Prin completarea unui formular care poate fi descărcat de pe site-ul http://www.bugetareparticipativa.cjtimis.ro sau ridicat personal de la registratura CJT. Formularul completat, împreună cu alte documente relevante pentru proiect (fotografii, planuri, dovada îndeplinirii condițiilor prevăzute de regulament etc.) vor putea fi depuse personal la CJT sau trimise pe adresa de email bugetareparticipativa@cjtimis.ro. După evaluarea și validarea proiectelor de către Comisia constituită în acest scop, acestea vor fi încărcate pe platforma destinată bugetării participative de către personalul CJT pentru a fi votate.
5. Ce înseamnă validarea proiectelor?
Consiliul Județean Timiș va supune unei analize primare fiecare proiect primit și va stabili proiectele eligibile care pot fi publicate pe site (un proiect nu va fi publicat dacă nu este suficient de clar definit sau dacă obiectivul sau limbajul folosit instigă la discriminare, violență, ură etc.).
Proiectele vor fi afișate într-un interval de maxim 5 zile lucrătoare de la data finalizării etapei de validare.
Toate proiectele validate de către comisie urmează să fie afișate pe site-ul www.bugetareparticipativa.cjtimis.ro şi supuse votului online al cetățenilor.
6. Ce trebuie să îndeplinească un proiect ca să fie eligibil?
Pentru a fi validate în cadrul procesului de bugetare participativă, proiectele trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele criterii de eligibilitate:
a. trebuie să fie de competența Consiliului Județean Timiș;
b. să nu contravină reglementărilor prezentului regulament sau altor prevederi legale în vigoare;
c. să fie de interes județean;
d. să fie sau să poată fi asimilate unei investiții aflate în competența Consiliului Județean Timiș;
e. să se încadreze în domeniile prevăzute în prezentul Regulament;
f. să nu realizeze activități cu scop comercial, publicitar, de natură politică sau etnică;
g. să nu se suprapună, să nu fie contrare sau incompatibile cu planuri sau proiecte ale Consiliului Județean Timiș aflate în derulare;
h. să fie cât mai clar definite și, după caz, localizate;
i. să aibă în vedere un bun/element aflat în proprietatea și administrarea Consiliului Județean Timiș sau care poate fi obținut de către acesta (în cazul în care, în perioada de evaluare a proiectelor – pct. 33, nu se identifică o modalitate legală de obținere a terenului/bunului imobil de către Județul Timiș, cerința nu va fi considerată îndeplinită);
j. să nu intre în aria altor programe de finanțare, cum sunt finanțările nerambursabile acordate organizațiilor nonguvernamentale, conform Legii 350/2005 privind regimul finanțărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activități nonprofit de interes general, alte finanțări nerambursabile, sau conform OG 51/1998 privind îmbunătăţirea sistemului de finanţare a programelor, proiectelor şi acţiunilor culturale.
7. Ce înseamnă să fie cât mai clar definite?
Prin precizarea cât mai concretă, clară a detaliilor proiectului va fi posibilă o analiză care să permită o bugetare riguroasă și un termen pentru implementare. Propunerile prea generice ar putea să facă dificilă sau imposibilă implementarea, evaluarea costurilor ulterioare.
8. Care sunt domeniile pentru care pot depune proiecte?
a. Educaţie;
b. Sănătate;
c. Social (serviciile sociale pentru protecţia copilului, a persoanelor cu handicap, a persoanelor vârstnice, a familiei şi a altor persoane sau grupuri aflate în nevoie socială; etc.)
d. Mediu / protecția animalelor / ecologizare;
e. Urbanism și Arhitectură (conservarea, restaurarea şi punerea în valoare a monumentelor istorice şi de arhitectură, a parcurilor, grădinilor publice şi rezervaţiilor naturale, terenuri de sport, infrastructura velo și pentru pietoni, parcări, etc);
f. Turism;
g. Infrastructură de stimulare a economiei și afacerilor;
h. Infrastructură IT și de telecomunicații;
Chiar dacă propunerea poate fi încadrată în mai multe domenii, deponentul trebuie să opteze pentru domeniul pe care îl consideră cel mai potrivit/relevant/preponderent.
9. Care este suma maximă alocată unui proiect?
Valoarea totală a bugetului total propus pentru anul bugetar 2022, în cadrul procesului de bugetare participativă pentru proiectele selecționate, este în cuantum de 3.000.000 lei (incl. TVA); Limita maximă a bugetului pentru un proiect propus este de 1.500.000 lei, incl.TVA.
10. Proiectele depuse pot fi modificate de Consiliul Județean Timiș?
Comisia de validare va analiza proiectele transmise de cetățeni și va valida acele proiecte care îndeplinesc toate condițiile menționate în Regulamentul procesului. Analiza proiectelor se va face sub toate aspectele, respectiv tehnic, juridic, urbanistic și economic, evaluând impactul, viabilitatea și fezabilitatea acestora. În cazul în care comisia consideră necesar, aceasta îl poate invita la discuții pe inițiatorul proiectului pentru oferirea de clarificări sau orice alte informații suplimentare.
Comisia își rezervă dreptul de a optimiza proiectele propuse, atât prin îmbunătățiri din punct de vedere tehnic, juridic, urbanistic, cât și prin estimarea mai eficientă a costurilor.
11. Care este procedura de vot a proiectelor?
Votarea proiectelor se va realiza într-o perioadă de timp predefinită, prin intermediul site-ului www.bugetareparticipativa.cjtimis.ro, dedicat bugetării participative.
Votul are loc o într-o singură etapă, fiecare cetățean înscris în portalul bugetării participative putând alege un singur proiect. Pentru a evita votul multiplu, fiecare cetățean va putea vota o singură dată (un singur proiect) prin intermediul platformei dedicate bugetării participative.
12. Unde pot cere detalii suplimentare privind B.P.?
Informații suplimentare cu privire la bugetarea participativă puteți obține prin email la adresa bugetareparticipativa@cjtimis.ro sau la numărul de telefon 0256.406.597, în fiecare zi lucrătoare, de luni până joi, între orele 11:00 – 16:00, și vineri între orele 10:00 – 14:00.
13. Cum se stabilesc proiectele câștigătoare?
a) Proiectele câștigătoare vor fi selectate în ordinea numărului de voturi, indiferent de domeniul din care fac parte, până la epuizarea sumei alocate, de 3.000.000 lei;
b) În cazul în care valoarea sumei disponibile din bugetul alocat după stabilirea primelor proiecte câștigătoare este egală sau mai mare de 75% din valoarea următorului proiect din listă (conform lit.a), Comisia va propune selectarea spre implementare și a respectivului proiect;
c) În cazul în care suma disponibilă este mai mică decât procentul menționat la lit.b), aceasta poate fi redistribuită proporțional proiectelor câștigătoare.
14. Cine implementează proiectele câștigătoare?
Proiectele declarate câștigătoare în urma procedurii de vot public vor fi incluse în bugetul de venituri și cheltuieli al Consiliului Județean Timiș și vor fi implementate de aparatul de specialitate al consiliului județean, cu respectarea prevederilor legale în materie